Секція X Як підприємству додати нові коди за КВЕД у разі зміни вектору розвитку свого бізнесу?

У нинішніх умовах підприємства нерідко стикаються з необхідністю переглянути вектор розвитку свого бізнесу. Колишні види діяльності призупиняють і переходять на перспективніші нові. Як додати нові коди за КВЕД і при цьому дотриматися вимог чинного законодавства, ви дізнаєтеся прямо зараз.

Спочатку визначимося зі статутом. Якщо підприємство спочатку не планувало займатися певним видом діяльності, то цілком можливо, що він не внесений у статут і не зареєстрований у ЄДР.

Чи обов’язково в цьому випадку вносити зміни в статут? Питання дискусійне. Чи не виникне проблем з тим же виходом за межі «господарської компетенції (спеціальної правосуб’єктності)» зі ст. 207 ГКУ?

Зазначимо, що, по-перше, часто в статут додають можливість здійснення «інших видів діяльності, що не суперечать законодавству», що знімає всі питання. По-друге, ВГСУ свого часу в листі від 07.04.2008 р. № 01-8/211 указував на незастосовність ст. 207 ГКУ. По-третє, Пленум ВГСУ в листі від 29.05.2013 р. № 11 прямо зазначав:

«3.8. Цивільна правоздатність юридичної особи, за загальним правилом, є універсальною, тобто відповідна особа здатна мати такі ж громадянські права та обов’язки, як і фізична особа, крім тих, які за своєю природою можуть належати тільки людині (частина перша статті 91 ЦК України), а відтак, вправі вчиняти будь-які не заборонені законом правочини. Тому сама лише відсутність у статутних документах чи в положеннях, якими регулюється діяльність, зокрема, суб’єктів господарювання, записів щодо можливості здійснення ними певної діяльності та, відповідно, вчинення тих чи інших правочинів не тягне за собою визнання таких правочинів за їх участю недійсними. Винятки із зазначеного правила встановлюються законом».

Отже, у загальному випадку вносити зміни в статут буде не обов’язково. Знову ж таки, якщо це вид діяльності, що ліцензується, то без прямого зазначення відповідного виду діяльності в статуті з отриманням ліцензії можуть виникнути проблеми.

Чим загрожує невідповідність кодів послуг, зазначених у податковій накладній, кодам діяльності підприємства за КВЕД, і про ризики для платників єдиного податку, ви можете прочитати на нашому веб-сайті  у попередній статті «Нетиповий» вид діяльності в податковій накладній: чи є ризики?» 

А тепер про ЄДР. Інформація про види діяльності підприємства міститься в ЄДР (п.п. 11 ч. 2 ст. 9  Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 р. № 755-IV). Відповідно, якщо хочемо займатися видом діяльності, відсутнім у ЄДР, є формальний привід внести зміни в ЄДР.

Для цього потрібно пройти певну процедуру.

1. Прийняти рішення про зміну видів діяльності (КВЕД) на загальних зборах засновників (учасників). Це рішення оформляється протоколом.

Важливо! Підписи засновників (учасників) на протоколі мають бути нотаріально засвідчені.

2. Скласти заяву про держреєстрацію змін у відомості про юрособу, що містяться в ЄДР.

Форма № 3, затверджена наказом Мін’юсту від 18.11.2016 р. № 3268/5 (у редакції станом на 01.06.2020). Складнощів із заповненням форми № 3 виникнути не повинно. Головне пам’ятати:

- у розділі «Перелік змін» ставимо відмітку в полі 14 «Зміна видів економічної діяльності юридичної особи»;

- у відповідній таблиці включаємо/виключаємо тільки ті види діяльності, які хочемо додати/прибрати(ставимо відмітку в полі «Вкл.» або «Викл.»);

- кожну сторінку форми № 3 засвідчуємо підписом керівника підприємства.

3. Сплатити адміністративний збір - 0,3 прожиткових мінімуму для працездатних осіб (ст. 36 Закону № 755). Зверніть увагу! За держреєстрацію змін у відомості про юрособу на підставі документів, поданих в електронній формі, стягується 75 % адміністративного збору.

4. Подати держреєстраторові необхідний пакет документів (ч. 4 ст. 17 Закону № 755):

- заяву про держреєстрацію змін у відомості про юрособу, що містяться в ЄДР (форма № 3);

- примірник оригіналу (нотаріально засвідчену копію) рішення уповноваженого органу управління юрособи про зміни, які вносяться в ЄДР;

- документ про сплату адміністративного збору;

- примірник оригіналу (нотаріально засвідчену копію) документа, що засвідчує повноваження представника юрособи (у випадку якщо відомостей про такого представника немає в ЄДР).

Документи може подати особисто керівник чи уповноважена особа або їх можна надіслати поштою рекомендованим листом з описом вкладення або відправити в електронному вигляді.

5. Якщо документи в порядку, реєстратор протягом 24 годин (окрім вихідних і святкових днів) проводить держреєстрацію змін КВЕД, формує та оприлюднює на порталі електронних сервісів виписку.

6. У разі успішної держреєстрації змін КВЕД підприємство за бажанням може отримати виписку з ЄДР у паперовій формі з підписом і печаткою держреєстратора.

Перевірити відомості про юрособу (у тому числі про види діяльності) можна також безкоштовно на порталі електронних сервісів (https://kap.minjust.gov.ua/). Пошук інформації здійснюється за кодом ЄДРПОУ або найменуванням юрособи.

7. Щоб отримати оновлені відомості з ЄДРПОУ (з новими видами діяльності), потрібно в територіальне управління статистики подати відповідний запит, а також внести плату за надання відомостей з ЄДРПОУ.

Для отримання відомостей з ЄДР в електронній формі не потрібно відвідувати державного реєстратора та банківську установу.

Міністерство юстиції України запровадило он-лайн сервіс отримання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР). Скориставшись платіжною карткою міжнародних систем Visa/MasterCard, запитувач може сплатити за послугу та отримати інформацію з ЄДР. Плата за отримання відомостей з ЄДР спрямовується до Державного бюджету України.

Все, що необхідно зробити, це - ідентифікуватися, обрати вид запиту, внести критерії пошуку та здійснити оплату платіжною карткою.

Електронні документи мають таку ж юридичну силу, як і паперові. Автентичність кожного електронного документа підтверджується його номером, завдяки можливості повторного завантаження сформованого документа. Номер документа надається заявнику одразу після оплати та міститься на кожному аркуші документа.