Увага! Уряд вніс зміни до порядку роботи СЕА ПДВ

Кабмін міністрів України жовтня постановою від 28.10.2020 р. №1024   затвердив зміни до Порядку електронного адміністрування ПДВ. Зокрема, загальна сума перевищення (ΣПеревищ) визначається за кожний звітний період наростаючим підсумком. А зараз докладно зупинимося на змінах.

 

Перерахунок суми (∑Накл) при скасуванні анулювання реєстрації ПДВ

За новим п. 7-1 Порядку, ДПС протягом трьох робочих днів, що настають за днем внесення до реєстру платників податку змін щодо скасування (відміни) анулювання реєстрації платника податку за рішенням контролюючого органу або рішенням суду, яке набрало законної сили, здійснює перерахунок суми (∑Накл) такого платника за звітний період анулювання, яке скасоване (відмінене).

Такий перерахунок здійснюється ДПС шляхом перерахунку суми (∑Накл) окремо за кожним її показником. При цьому перерахунок суми (∑Накл) такого платника не здійснюється контролюючим органом у разі, коли:

  • на момент скасування рішення про анулювання реєстрації особа застосовує спрощену систему оподаткування, яка не передбачає сплату податку;
  • або повторна реєстрація (наступна за відміненою) платником податку такої особи є анульованою з підстав, передбачених п. 184.1 ПКУ.

Ці зміни внесено через появу нової редакції відповідно до п. 200-1.3 ПКУ завдяки Закону №466.

 

∑ПопРах

       Абз. 6 п. 9 Порядку викладено в новій редакції. Тепер під час розрахунку показника (∑ПопРах) також враховується сума коштів, вилучених контролюючим органом відповідно до ст. 95 ПКУ в рахунок погашення податкового боргу з ПДВ за задекларованими до сплати податковими зобов’язаннями за періоди, починаючи з 1 липня 2015 р., визначеними платником податків у декларації або уточнюючому розрахунку.

 

ΣПеревищ  

Встановлено, що загальна сума перевищення (ΣПеревищ) визначається за кожний звітний (податковий) період наростаючим підсумком.  

Також уточнено, що платник податку має право зареєструвати в порядку, визначеному абзацом першим п. 9-1 Порядку, не тільки податкові накладні, але й розрахунки коригування за звітні періоди, в яких виникло перевищення податкових зобов'язань, зазначених платником податку у поданих деклараціях з урахуванням уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником ПН та РК, зареєстрованих в ЄРПН (SПеревищ).

 

Поповнення рахунку СЕА ПДВ коштами

У разі недостатності коштів на електронному рахунку платника податку для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов’язань платник податку у строки, встановлені ПКУ для самостійної сплати податкових зобов’язань, перераховує на електронний рахунок необхідні кошти з поточного рахунка (прибрано уточнення «власного»).  

Також у тексті Порядку абревіатуру ДФС замінено абревіатурою ДПС.   

 

Далі йдуть зміни, спричинені Законом №466, до п. 200-1.3 ПКУ.  До них належать:

  • Розрахунок ліміту реєстрації ПН/РК за період, коли статус платника ПДВ було анульовано, в разі, якщо суд цей статус відновив. Це, дійсно, досягнення для тих платників, яким вдалося відстояти свій статус – адже в такому випадку вважається, що його реєстрація не припинялася (він не наново реєструється, а продовжує бути платником ПДВ). Однак, для того, щоб відновити свій податковий кредит за період анулювання, платнику доведеться вдатися до певних заходів. Зокрема, звернутися до продавців-платників ПДВ із проханням відкоригувати складені ними ПН (замінити в них дані про покупця з неплатника на платника ПДВ). Не забуваємо, що внаслідок такого відновлення зміняться і податкові зобов’язання – ПН за залишками товарів на дату анулювання треба буде скасувати. А на всі операції з постачання товарів, послуг (або отримання авансів за них) за період анулювання треба буде скласти і зареєструвати нові ПН. Тобто, всі операції за період анулювання треба буде, якщо це можливо, привести у такий вигляд, як ніби цього анулювання й не було;

Щодо показника ΣПопРах:

  • Зміна ліміту реєстрації ПН/РК на суми коштів, вилучених та зарахованих податківцями на ПДВ-рахунок платника податку відповідно до ст. 95 ПКУ в рахунок погашення податкового боргу з ПДВ;
  • А також (за допомогою Держказначейства) на суми різниці в тарифах на комунальні послуги, якщо ці тарифи були неправомірно завищені, і на суми завищення ПДВ до сплати (якщо строк цієї сплати ще не настав) згідно коригуючих реєстрів;
  • Зверніть увагу: правило, що цей показник збільшується на суми поповнення з поточного рахунку платника податку рахунка (тобто, з власного поточного рахунку такого платника) не змінилося! Отже, контрагенти та засновники платника і далі не зможуть збільшувати таким чином ліміт реєстрації!

До змін, які є новими, можна віднести хіба уточнення щодо показника  ΣПеревищ. І раніше, згідно п. 200-1.3 ПКУ було відомо, що цей показник розраховується з 1 липня 2015 року. Проте зараз в Порядку буде чітко зазначено, що здійснюється такий розрахунок  наростаючим підсумком і сума його буде відома за кожний звітний (податковий) період (тобто, щомісячно).
І ще одне. З базового правила, що якщо коштів на ПДВ-рахунку не вистачає для того, щоб сплатити ПДВ до бюджету, платник має поповнити такий рахунок,
 прибрали слово «власного». Проте перерахувати ці кошти має сам платник податку, а не інша особа. Тобто, скоріш за все, це косметична правка, але почекаємо, як її  роз’яснюватимуть самі податківці.

 

Як отримати інформацію про залишок коштів в СЕА ПДВ? 

 

Інформацію щодо залишку коштів в СЕА ПДВ можна отримати через Електронний кабінет/меню «Система електронного адміністрування ПДВ»/опція «Реєстр транзакцій», а також шляхом подання запиту J1302301/F1302301

ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що платник податків має право реалізовувати через Електронний кабінет права та обов’язки, передбачені ПКУ та які можуть бути реалізовані в електронній формі засобами електронного зв’язку. Норми встановлені пп. 17.1.14 ПКУ.

Відповідно до вимог пп. 14.1.56-2 ПКУ з метою реалізації платниками податків та державними, у тому числі контролюючими, органами своїх прав та обов’язків, визначених ПКУ, іншими законодавчими та нормативно-правовими актами, наказом Мінфіна від 14.07.2017 р. №637 затверджено Порядок функціонування Електронного кабінету.

Вхід до інформаційно-телекомунікаційної системи «Електронний кабінет» здійснюється за адресою: http://cabinet.tax.gov.ua, а також через офіційний вебпортал ДПС.

В приватній частині Електронного кабінету в меню «Система електронного адміністрування ПДВ» платник має доступ до інформації з системи електронного адміністрування ПДВ, а саме: реєстру операцій, реєстру транзакцій, інформації про суму перевищення.

За допомогою опції «Реєстр транзакцій» користувачі Електронного кабінету отримують перелік всіх операцій, пов’язаних з електронним рахунком у системі електронного адміністрування ПДВ (далі – електронний рахунок), в тому числі інформацію про тип транзакції (зарахування коштів, списання коштів тощо), загальну суму поповнення електронного рахунку, списання коштів з електронного рахунку, суму всіх кредитових оборотів по електронному рахунку, заборгованість, актуальний залишок коштів на електронному рахунку.

Крім того, згідно з абз. 3 п. 200-1.5 ПКУ на запит платника ПДВ йому шляхом надсилання електронного повідомлення надається інформація про рух коштів на його рахунках у СЕА ПДВ.

Отже, інформацію щодо залишку коштів на електронному рахунку платник ПДВ може отримати через Електронний кабінет/меню «Система електронного адміністрування ПДВ»/опція «Реєстр транзакцій», а також шляхом подання, за допомогою програмного забезпечення для подання податкової звітності в електронній формі засобами телекомунікаційного зв’язку, сервісного запиту J1302301/F1302301 «Запит щодо отримання реквізитів електронного рахунку та інформації щодо залишку коштів на такому рахунку» та отримати у відповідь витяг J1402301/F402301 «Витяг про реквізити електронного рахунку та інформації щодо залишку коштів на такому рахунку».