Новий почток після карантину чи відкриття ФОП?

28-квітня-2020
"

НАСТАВ ЧАС ВТІЛЮВАТИ СВОЇ ІДЕЇ !

Вирішили розпочати власний бізнес, але не плануєте швидко розростатись? Чи втомились від статусу найманого працівника? Готові самостійно сплачувати податки, але юридичну особу реєструвати не плануєте? Тоді Вашим вибором має стати реєстрація ФОП – фізичної особи – підприємця.

Через карантин в Україні все більше закликають користуватися онлайн сервісами. Як це зробити, щоб відкрити ФОП і які для них існують пільги - читайте на сайтах:


https://24tv.ua/ru/kak_otkryt_chp_v_ukraine_podrobnaja_instrukcija_n805078

https://online.minjust.gov.ua/

 

Сьогодні ми надамо інформацію щодо покрокової інструкції про те, як фізичній особі здійснити державну реєстрацію фізичної особи – підприємця. Сам процес державної реєстрації дуже простий і відбувається він за декілька днів. Також, якщо не вникати у подробиці, сама інструкція по реєстрації може вийти буквально на пів сторінки.

Отже, якщо ви:

1.Обрали КВЕДи;

2. Визначилися з системою оподаткування, на якій вам буде вигідніше працювати;

3. Обрали групу єдиного податку (у разі обрання спрощеної системи оподаткування),

то ви можете починати процедуру державної реєстрації ФОП.

 

Скорочений план дій державної  реєстрації ФОП:

1. Йдемо до державного реєстратора та подаємо йому документи.

2. Через два дні (коли саме, скаже сам реєстратор) забираємо у нього виписку з ЄДР.

3. Йдемо до податкової служби та пишемо заяву про застосування спрощеної системи оподаткування (у разі обрання єдиного податку).

4. Після реєстрації платником єдиного податку, подаємо запит про отримання витягу з реєстру платників єдиного податку.

5. Через декілька днів (коли саме, треба уточнити у свого інспектора) забираємо витяг з реєстру платників єдиного податку.

6. Реєструємо у податковій службі книгу обліку доходів або книгу обліку доходів та витрат.

7. Стаємо на облік у Пенсійному фонді.

 8. Відкриваємо рахунок в банку.

 

Зареєструватись як ФОП може будь-яка дієздатна особа. Процедура реєстрації є безоплатною (відсутній адміністративний збір) та займає 24 години (якщо документи подавати до нотаріуса) або ж декілька днів (якщо реєструвати через ЦНАП).

На сьогодні реєстрацію можливо провести в будь-якого реєстратора на території України, незалежно від місця Вашого проживання особи. Однак, зазначений принцип екстериторіальності реєстрації не впливає на місце податкового обліку. Податковий облік здійснюватиметься контролюючим органом за місцем Вашої реєстрації.

Для переселенців з Криму та зони АТО можлива реєстрація ФОП не за місцем прописки, але потрібна довідка з Міграційної служби про тимчасову реєстрацію.

Для початку слід визначитись з видами діяльності та підібрати оптимальну систему оподаткування.

 

Обрання КВЕДів 

Види діяльності фізичної особи – підприємця обираються відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності. Жодних обмежень щодо кількості видів економічної діяльності законодавство не містить. Більше того, Ви можете обрати види діяльності з абсолютно різних галузей.

Обрання КВЕДів не зобов’язує Вас здійснювати всі обрані види діяльності, але якщо в майбутньому плануєте розширяти бізнес – краще обрати одразу всі заплановані КВЕДи. Адже внесення змін до реєстру – вже платна послуга.

 

Вибір системи оподаткування

Оскільки заяву про обрання спрощеної системи оподаткування можна подати одразу під час реєстрації, визначитись з типом оподаткування слід заздалегідь.

ФОП в Україні може обрати:

  • загальну систему оподаткування зі сплатою податку на доходи фізичних осіб (18% від чистого доходу) та військового збору (1,5%);

  • спрощену систему оподаткування зі сплатою єдиного податку.

Перша група платників єдиного податку підходить для роздрібної торгівлі або побутових послуг, якщо Ви не наймаєте інших осіб, а річний дохід є не більшим, ніж 300 тисяч грн. В такому випадку Ви щомісячно сплачуєте єдиний податок в розмірі 10% від прожиткового мінімуму для працездатних осіб (у 2019 році – 192,10 грн) та єдиний соціальний внесок “за себе” в розмірі 22% від мінімальної заробітної плати (у 2019 – 918,06 грн).

Друга група – для виробництва і продажу товарів, а також для надання послуг населенню або іншим платникам єдиного податку. Кількість працівників не повинна перевищувати 10 осіб, а річний дохід – 1,5 млн грн. В такому випадку ФОП щомісячно сплачує єдиний податок – 20% від мінімальної заробіної плати (у 2019 – 834,60 грн) та єдиний соціальний внесок – 22% від мінімальної заробітної плати (у 2019 – 918,06 грн).

Зверніть увагу, що надавати послуги юридичним особам чи ФОПам, що перебувають на загальній системі оподаткування, ФОП на 2 групі не зможе.

Третя група – має обмеження річного доходу 5 млн грн. ФОП на 3 групі сплачує єдиний податок в розмірі 5% з усього доходу (незалежно від наявності витрат) або ж 3% та ПДВ, а також єдиний соціальний внесок – 22% від мінімальної заробітної плати (у 2019 – 918,06 грн).

Четверту групу можуть обрати сільськогосподарські товаровиробники. Її зміст полягає у сплаті єдиного податку з площі земель, які перебувають у користуванні, незалежно від розмірів доходу.

Законодавство встановлює перелік видів діяльності, які взагалі заборонені для спрощеної системи. Тому перед реєстрацією слід перевірити чи не належать обрані Вами види до заборонених для платників єдиного податку.

ФОП на загальній системі може зареєструватись платником ПДВ: якщо дохід менше 1 млн грн – добровільно, якщо більше 1 млн грн – обов’язково.

 

Які документи треба надати державному реєстратору для реєстрації ФОП

Перелік документів прописаний у статті 42 Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» від 15.05.2003 № 755-IV. Перелік наступний:

  1. Заповнена реєстраційна картка за формою 10.

  2. Копія довідки про присвоєння реєстраційного номеру облікової картки платника податків (ІПН).

  3. Платіжне доручення про сплату реєстраційного збору (34 грн.).

  4. Заява про застосування спрощеної системи оподаткування (за бажанням, детальніше трохи нижче).

  5. Заява про реєстрацію платником податку на додану вартість (за бажанням, детальніше трохи нижче).

 

 Підготовка та подача документів

Для реєстрації слід підготувати такі документи: затверджена форма 10 для реєстрації;  заява про обрання спрощеної системи оподаткування або про реєстрацію платником ПДВ – за бажанням (ці документи можна подати в податкову після проведення реєстрації).

Документи подаються до центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) або до нотаріуса, який є державним реєстратором. В першому випадку процедура буде безкоштовною, однак триватиме близько 3-4 днів. В другому – слід буде оплатити послуги нотаріуса, однак вже на наступний день матимете документ про реєстрацію (Виписку).

Якщо фізична особа подає документи самостійно, їй слід мати з собою паспорт та ідентифікаційний код (реєстраційний номер облікової картки платника податків). Якщо реєструє представник – він має пред’явити нотаріально посвідчену довіреність.

Закон передбачає можливість реєстрації ФОПом з 16 років, але в такому випадку особа має подати нотаріально посвідчену згоду батьків.

Протягом 24 годин з моменту отримання документів реєстратор проводить державну реєстрацію. Після цього податкова та інші органи автоматично беруть підприємця на облік.

 

Як відбувається постановка на облік у податковій службі

Для того, щоб просто стати на облік у податковій службі, йти туди не обов’язково. Державний реєстратор, після отримання документів від фізичної особи та проведення реєстрації, направляє всю необхідну інформацію для взяття на облік до податкової служби. Податкова служба, на підставі інформації, отриманої від державного реєстратора, ставить підприємця на облік. Вказаний порядок прописаний у пункті 5 статті 43 Закону від 15.05.2003 № 755-IV.

Але, для того, щоб стати платником єдиного податку чи платником податку на додану вартість, відвідати податкову службу все ж таки доведеться. Про це нижче.

 

Де взяти реквізити для сплати реєстраційного збору?

Тут є два варіанти:

  1. Реквізити обов’язково повинні висіти на стінці біля кабінету державного реєстратора чи десь поряд.

  2. Їх також викладають на сайті Державної реєстраціїної служби вашого міста або сайті виконавчого комітету.

 

Як правильно заповнити реєстраційну картку форми 10?

Тут слід одразу звернути увагу – чітко затвердженої інструкції по заповненню картки в законодавстві немає. А тому, реєстратори різних міст вигадують якісь свої правила заповнення. Перевірений варіант заповнення картки наведений у статті:

Приклад заповнення реєстраційної картки форми 10 на реєстрацію ФОП + скачати бланк

В будь якому випадку, на стінці біля кабінету державного реєстратора, зазвичай висить приклад заповнення.

Подаємо заяву про застосування спрощеної системи оподаткування (заява на єдиний податок)

Цей розділ статті актуальний для тих підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування. Заяву на єдиний податок можна подати двома способами:

  1. Подати державному реєстратору разом із реєстраційної картою при реєстрації.

  2. Подати до податкової служби.

Строки подання заяви на єдиний податок, а також приклад заповнення наведений у наступних статтях:

 - Приклад заповнення заяви на єдиний податок (заява про вибір спрощеної системи оподаткування)

 -  Приклад заповнення розрахунку доходу за попередній календарний рік до заяви на єдиний податок

 

Реєструємо книгу обліку доходів та витрат

Фізичні особи підприємці повинні вести книгу обліку доходів або книгу обліку доходів та витрат, яку треба зареєструвати у податковій службі. Тому, після державної реєстрації ФОП, йдемо до податкової служби, придбаваємо книгу та здаємо її своєму інспектору разом з заявою на реєстрацію у довільній формі.

 

Подаємо запит на отримання витягу з реєстру платників єдиного податку

Після реєстрації фізичної особи – підприємця платником єдиного податку, йому не завадить документ, який підтверджує таку реєстрацію. Про те, як це зробити та як заповнити запит, детально описано у статті Приклад заповнення запиту на отримання витягу з реєстру платників єдиного податку

Для реєстрації платником єдиного податку слід здійснити додаткові дії:

  • подати заяву про обрання спрощеної системи (якщо така не подавалась реєстратору);

  • подати запит на отримання Витягу з реєстру платників єдиного податку;

  • зареєструвати Книгу обліку доходів та витрат.

 

Подаємо заяву на реєстрацію платника податку на додану вартість

Цей розділ статті знадобиться лише тій малій частині приватних підприємців, які вирішили зареєструватися платниками податку на додану вартість. Про строки подання заяви за формою №1-ПДВ, а також приклад заповнення детально написано у статті Приклад заповнення заяви на реєстрацію платником ПДВ (форма №1-ПДВ)

До речі, заяву на реєстрацію платником податку на додану вартість також можна подати державному реєстратору разом з реєстраційною карткою.

 

Документи, що підтверджують державну реєстрацію фізичної особи підприємця

Отже, після здійснення всіх вищевказаних дій у фізичної особи мають бути на руках наступні документи:

Для ФОПів на загальній системі оподаткування:

  1. Виписка з ЄДР.

  2. Витяг з реєстру платників ПДВ (у разі реєстрації платником ПДВ).

 

Для платників єдиного податку:

  1. Виписка з ЄДР.

  2. Витяг з реєстру платників єдиного податку.

  3. Витяг з реєстру платників ПДВ (у разі реєстрації платником ПДВ).

З моменту реєстрації як ФОП Ви можете відкривати банківський рахунок та сміливо розпочинати підприємницьку діяльність.

 

Реєстрація СПД фізичної особи в органі Пенсійного фонду України

Суб'єкти підприємницької діяльності — фізичні особи, незалежно від того, використовують вони (або планують використовувати) працю найманих працівників чи ні, є платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування і зобов'язані зареєструватися в органах Пенсійного фонду України. Виняток становлять лише ті підприємці, які перейшли на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності і які не мають найманих працівників. Для таких осіб реєстрація в органі Пенсійного фонду України не є обов'язковою, оскільки збір на обов'язкове державне пенсійне страхування включається до складу єдиного податку або фіксованого податку.

Реєстрація відбувається в органі Пенсійного фонду України за постійним місцем проживання в 10-денний термін від дня одержання свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності.

Облік в органах Пенсійного фонду України платників збору — суб'єктів підприємницької діяльності — фізичних осіб здійснюється на підставі одержаного з органу державної реєстрації інформаційного повідомлення.

Фізичні особи — суб'єкти підприємницької діяльності для реєстрації в органах Пенсійного фонду подають:

      - заяву за встановленою формою; а також засвідчені копії таких документів;

      - свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності;

      - довідки про присвоєння ідентифікаційного номеру з Державного реєстру фізичних осіб-   платників податків та інших обов'язкових платежів;

      - угоди про наймання на роботу фізичної особи (для платників збору, які використовують працю найманих працівників).

Після реєстрації платникові збору видається Повідомлення за встановленою формою, у якому зазначається присвоєний платникові збору реєстраційний номер. Також після реєстрації платникові збору видається Довідка для пред'явлення в банк про реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності в Пенсійному фонді України.

Ця довідка подається в банк під час відкриття рахунку. Корінець цієї довідки, заповнений уповноваженим працівником банку, повертається в орган Пенсійного фонду України не пізніше ніж за 30 днів від дня видачі довідки в банк.

 

Відкриття рахунку в банку

Крім вказаних пунктів та після реєстрації у Пенсійному фонді, Ви також маєте право відкрити в обраному вами банку поточний рахунок, який буде використовуватися для безготівкових розрахунків.

Для цього необхідно подати в банк:

  • виписку з державного реєстру;

  • довідку з Пенсійного фонду;

  • копію паспорта та ідентифікаційного коду;

  • картку зі зразками підписів;

  • заяву про відкриття того чи іншого виду рахунку.

 

Крім того, порядок реєстрації державного підприємця передбачає можливість замовлення печатки. У цьому випадку від вас вимагатимуть лише виписку з державного реєстру. Замовлення та отримання печатки, як і постанова на облік у податковій інспекції, також входить до переліку послуг фірм, що здійснюють реєстрацію «під ключ».

 

Не можуть бути платниками єдиного податку:

1) Підприємці, які займаються наступними видами діяльності:

  • організація та проведення азартних ігор, лотерей (крім розповсюдження лотерей), парі (букмекерська парі, парі тоталізатора);

  • обмін валюти;

  • виготовлення, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів (крім роздрібного продажу ПММ у ємностях до 20 літрів та продажу пива або столових вин у роздрібній мережі);

  • видобування, виготовлення, подальший продаж дорогоцінних металів та дорогоцінного каміння, крім виготовлення та продажу ювелірних виробів для особистого користування;

  • видобування, реалізація корисних копалин;

  • діяльність фінансових посередників, крім діяльності у сфері страхування, яка здійснюється страховими агентами, визначеними Законом України «Про страхування»; (N 85/96-ВР от 07.03.96 г.), сюрвеєрами, аварійними комісарами та аджастерами;

  • діяльність по керівництву підприємствами;

  • поштові послуги (крім кур'єрської пошти) та послуги зв'язку (крім діяльності, яка не ліцензується);

  • торгівля предметами мистецтва та антикваріату, організації аукціонів з виробами мистецтва або антикваріату;

  • організація та проведення гастрольних заходів;

  • технічні випробування та дослідження;

  • аудиторська діяльність:

    1. земельних ділянок площею більше, ніж 0,2 га;

    2. житлових приміщень, загальна площа яких перевищує 100 м2;

    3. офісних або виробничих площ сумарною площею понад 300 м2.

2) Крім того, не можуть бути платниками єдиного податку:

  • страхові (перестрахові) брокери;

  • громадяни інших держав;

  • підприємці, які мають податковий борг.