Пріоритетне завдання для ОТГ - підвищення якості життя та соціальних послуг

04-травня-2020
""

В умовах реформи децентралізації пріоритетним завданням об’єднаних територіальних громад є підвищення якості життя та соціальних послуг в громаді, а саме - будівництво, реконструкція та капітальний ремонт комунальних закладів, об’єктів соціально-культурного, освітнього призначення, а також ремонт та утримання доріг, тощо. Які основні норми та правила повинні знати керівники громад, виконуючи ці завдання?

Рубрику питання-відповідь веде експерт ЦПБ МСБ, директор компанії «Металомонтаж», кандидат економічних наук, віце-президент Будівельної палати України, засновник Асоціації розробників кошторисних програм України, розробник відомих в нашій області програмних комплексів «СМЕТА-XXI», «ПРОЕКТ-XXI», «БІБЛІОТЕКА- XXI», Величко Марина Анатоліївна.

 

Питання 1: сьогодні об’єднані територіальні громади  отримують можливість витрачати бюджетні кошти на будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт комунальних закладів та об’єктів соціально-культурного призначення, ремонт та утримання доріг, тощо. Як звітувати про витрачені бюджетні кошти: в довільній формі або за правилами визначення вартості будівництва ДСТУ Н Б Д.1.1-1:2013?

 

Відповідь: ДСТУ Н Б Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва»  носить обов'язковий характер при визначенні вартості будівництва об'єктів, що споруджуються за рахунок бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії. Згідно з ДБН 2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації» під терміном «будівництво» розуміють нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт…  об'єктів будівництва. Таким чином вартість будівництва, реконструкції та капітального ремонту слід розраховувати згідно положень ДСТУ Н Б Д.1.1-1:2013.

 

ПК «СМЕТА-XXI» дозволяє користувачам виконувати розрахунки вартості будівництва, реконструкції, капітального ремонту, технічного переоснащення за алгоритмами зазначеними у ДСТУ Н Б Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва», а оцінку вартості таких робіт, як прибирання і вивіз сміття, утримання об’єктів вулично-дорожної мережі і об’єктів зовнішнього освітлення населених пунктів, згідно відповідних Методичних рекомендацій методом калькулювання фактичних витрат.

 

Питання 2: якщо прийнято  рішення побудувати у населеному пункті стадіон. Які наші дії?

 

Відповідь: алгоритм буде наступний: відведення земельної ділянки-> проведення вишукувань-> оцінка впливу на довкілля-> громадські слухання-> розрахунок класу наслідків-> розробка проекту-> експертиза проекту-> отримання дозволу на будівництво-> будівництво-> передача в експлуатацію.

 

Примітка: проектна документація на об’єкти будівництва, які побудовані повністю або частково відповідно до затвердженого проекту, не підлягає коригуванню у зв’язку з введенням в дію нових нормативних актів, за винятком випадків, коли таке коригування зумовлено підвищенням у нових нормативних актах таких вимог безпеки як: забезпечення механічного опору та стійкості (міцності), електро-, вибухо-, пожежобезпечності, енергоефективності об’єкта та вимог нормативів з питань створення умов для безперешкодного доступу для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.

 

Слід підкреслити, що для того, щоб не починати коригування проекту, не розпочавши будівництво, необхідно ретельно слідкувати  за введенням в дію нових нормативних актів з новими вимогами. В подібних випадках-ваш надійний помічник електронна «Бібліотека-ХХI», яка містить не тільки самі тексти документів у форматі редактора Word, але і аналітичні огляди нововведень, які надруковані в «Вiснику будiвельника», «Ціноутворенні в будівництві», «Будівництві і стандартизації» та інших аналітичних виданнях. Такий підхід дозволяє економити ваш час, кошти на придбання типографських видань, і головне - кошти на коригування і повторну експертизу проєкту.

 

Питання 3: як правильно визначити витрати матеріалів при виконанні ремонтних робіт господарським способом? Чи обов’язково використовувати кошторисні норми ДСТУ? Як бути у випадку, коли фактичні витрати суттєво перевищують кошторисні норми ДСТУ? Який алгоритм дій, якщо наше підприємство буде мати намір розробити індивідуальні ресурсні кошторисні норми?

 

Відповідь: порядок розрахунку вартості матеріалів на виконання ремонтних робіт в першу чергу залежить від виду ремонту: капітальний або поточний. Якщо мова йде про поточний ремонт, то необов'язково застосовувати кошторисні норми ДСТУ, досить скласти калькуляцію витрат. Якщо мова йде про капітальний ремонт, і при цьому фактичні витрати істотно перевищують кошторисні норми ДСТУ, то в даному випадку слід перевірити коректність застосування кошторисних норм. В разі розбіжності технології виконання робіт, передбачених існуючими нормами і, як наслідок витрат ресурсів, необхідно розробляти індивідуальні норми. Алгоритм розробки індивідуальних кошторисних норм наведено в ДСТУ-Н Б Д.1.1-6:2013 "Настанова щодо розроблення ресурсних елементних кошторисних норм на будівельні роботи".

 

ПК «СМЕТА-XXI дозволяє складати не тільки кошториси, а і калькуляції витрат,базуючись на нормативній базі ЄНіР (єдині норми часу), що суттєво полегшує вирішення проблеми щодо пошуку витрат норм часу на виконання робіт,які відсутні в національних стандартах ДСТУ.

 

Питання 4: в бюджет селищної ради на 2020 рік закладено кошти на капітальний ремонт школи. Який максимальний розмір кошторисної заробітної плати можливо враховувати при складанні інвесторської кошторисної документації?

 

Відповідь: розмір кошторисної заробітної плати, який враховується при складанні інвесторської кошторисної документації (на стадії розроблення проектної документації), визначається замовником (інвестором) у складі вихідних даних на проектування для звичайних умов будівництва за розрядом складності робіт 3,8, але не нижче ніж середньомісячна заробітна плата у будівництві (у розрахунку на одного штатного працівника) за попередній звітний рік, що оприлюднюється центральним органом виконавчої влади в галузі статистики, збільшується на прогнозний індекс споживчих цін на поточний рік (у середньому до попереднього року), який є складовою основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України, що схвалюються Кабінетом Міністрів України.

Порядком розрахунку розміру кошторисної заробітної плати, який враховується при визначенні вартості будівництва об'єктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 20 жовтня 2016 року № 281 (пункт 2 розділу II) передбачено можливість встановлення органами місцевого самоврядування розміру кошторисної заробітної плати при здійсненні будівництва об'єктів за рахунок коштів місцевих бюджет.

 

Примітка: слід пам’ятати, що розмір кошторисної заробітної плати встановлюється конкретним органом місцевого самоврядування, який є розпорядником коштів. Електронна «Бібліотека-ХХI» містить окремий розділ «Оплата праці»-> «Органи місцевого самоврядування», в якому зібрані листи обласних, міських та селищних рад щодо розміру кошторисної  заробітної плати при визначенні вартості будівництва об’єктів за рахунок коштів місцевих бюджетів.