Дорожня карта «Почни бізнес»

 

 

Державна реєстрація ФОП

Електронна послуга дозволяє здійснити онлайн-подання заяви про державну реєстрацію фізичної особи підприємцем і, одночасно,

подати заяву на застосування спрощеної системи оподаткування та реєстрацію платником податку на додану вартість.

Як отримати послугу

Подайте заяву для державної реєстрації фізичної особи підприємцем в електронній формі через кабінет громадянина

на Порталі Дія (diia.gov.ua) Спосіб електронної ідентифікації: Електронний цифровий підпис.

Строки надання послуги

Розгляд документів, поданих для державної реєстрації здійснюється протягом 24 годин після надходження документів, крім вихідних та святкових днів.

Вартість послуги реєстрації ФОП

Безкоштовно

Результат послуги

Державна реєстрація фізичної особи підприємцем (або відмова у такій реєстрації за наявності відповідних підстав)

та реєстрація застосування спрощеної системи оподаткування або реєстрація платником податку на додану вартість.

Виписку з ЄДР можна завантажити у кабінеті громадянина на Порталі Дія (diia.gov.ua),

а також – за допомоги онлайн-сервісу отримання відомостей із ЄДР usr.minjust.gov.ua/ua

Відповідальний орган, що проводить реєстрацію ФОП

Міністерство юстиції України.

Нормативна база

Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань»

 

Як припинити діяльність ФОП онлайн 

 

Процедуру внесення запису про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи

в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, ФОПів та громадських формувань можливо здійснити в режимі

онлайн за допомогою сервісу державних послуг «ДІЯ».

 

Що необхідно для замовлення послуги «закриття ФОП»:

 

  • заповнити онлайн – форму Заяви на отримання послуги;
  • перевірити на достовірність наявну інформацію, яка збережена в системі;
  • підписати Заяву за допомогою кваліфікованого електронного підпису.

 

Підписана Заява в автоматичному режимі надсилається до державного реєстратора, інформація

про закриття суб’єкта господарювання буде надіслана до органів ДПС України, за місцем

перебування суб’єкта господарювання на податковому обліку.

 

Статус Заяви можливо перевірити у кабінеті громадянина.

 

 

РЕЄСТРАЦІЯ ГРОМАДСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ

 

Реєстрацію громадських організацій можливо здійснити в електронному вигляді на сервісі

«Он-лайн будинок юстиції» безкоштовно в режимі он-лайн.

Це сервіс попередньої подачі документів на реєстрацію ГО на перевірку та правовий аналіз,

який вимагає особистого подання документів після їх перевірки.

 

Відповідно до абзацу 2 пункту 5 Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців

та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженого наказом Міністерства

юстиції України 09.02.2016 №359/5 державна реєстрація громадських формувань, символіки громадських

формувань у випадках, передбачених законами, проводиться Міністерством юстиції України та його

територіальними органами в межах повноважень, визначених Законом.

 

На електронній анкеті також вказаний перелік документів, які в електронному вигляді подаються для

державної реєстрації громадської організації зі статусом юридичної особи відповідно до статті 17

Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань»

від 15.05.2003 № 755-IV у редакції від 01.01.2016 року.

 

Як отримати послугу?

Особисто подати документи для державної реєстрації громадської організації зі статусом юридичної особи

в електронній формі через персональний кабінет «Онлайн-будинку юстиції» https://online.minjust.gov.ua/

 

Строки надання послуги:

Розгляд документів, поданих для державної реєстрації, здійснюється протягом трьох днів від

дня надходження документів, окрім вихідних та святкових днів

 

Результат послуги:

Державна реєстрація громадської організації зі статусом юридичної особи. Виписку з ЄДР можна завантажити

у персональному кабінеті «Онлайн-будинку юстиції» або скориставшись пошуком у розділі

«Інформація з реєстрів», а також – за допомоги онлайн-сервісу отримання відомостей із ЄДР https://usr.minjust.gov.ua/ua

 

               Нормативна база

     -  Наказ Міністерства юстиції України від 09.02.2016 року № 359/5 «Про затвердження Порядку державної

        реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи».

 

Державна реєстрація громадських формувань територіальними органами Міністерства юстиції України 

проводиться за місцезнаходженням громадського формування.

Електронна послуга, що дозволяє подати документи та зареєструвати ГО повністю дистанційно

доступна у персональному кабінеті «Он-лайн будинку юстиції».

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Державна програма підтримки малого та середнього бізнесу "Доступні кредити 5-7-9%" запроваджена за ініціативи Президента України та Кабінету Міністрів України. Реалізується Фондом Розвитку Підприємництва через уповноважені банки. Мета програми:

- збільшення обсягів виробництва, фінансування під 5,7,9% річних в гривні на придбання, модернізацію основних засобів, об'єктів права інтелектуальної власності за договорами франчайзингу, будівництво, реконструкція, фінансування оборотного капіталу (не більше від 25% від варості інвестиційного проекту);

-запобігання поширенню спалахів епідемії COVID -19. Фінансування під 3 % річних в гривні на поповнення обігового капіталу, інвестиційні цілі, пов'язані з діяльністю виробництва лікарських засобів, медичних виробів, медичного обладнання;

- здешевлення кредитування за діючими кредитами. Фінансування під 0% річних в гривні за рахунок рефінансування кредитів в банку зі збереженням виду кредиту за його схемою надання: кредитна лінія, поновлювальна кредитна ліния, інвестиційний кредит, овердрафт тощо.

 

 

Вимоги до позичальників

 

Цільова аудіторія

  • Фізичні особи - підприємці або
  • Юридичні особи резиденти, зареєстровані на території України (за виключенням тимчасово окупованої території автономної республіки Крим та тимчасово окупованих територій Донецької, Луганської областей)

Термін ведення бізнесу

  • Новостворений бізнес - до 12 місяців з моменту реєстрації. Наявність досвіду та бізнес-плану для реалізації інвестиційного проекту обов'язкова.
  • Діючий бізнес - більше 12 місяців з моменту реєстрації. Прибуткова діяльність хоча б за один із двох останніх звітних років

 

Річний дохід від
господарської діяльності

  • 100 млн. грн.* для отримання позичальниками нових кредитів або
  • 264 млн. грн.* (еквівалент 10 млн євро за офіційним курсом НБУ на 28.12.2019 р.) для рефінансування заборгованості кредитів.

 

Умови фінансування

Сума кредиту

Необмежена, якщо позичальник та група пов'язаних контрагентів за останні три роки не отримували державну допомогу, що перевищує 200 000 євро

 

Термін кредитування

  • до 60 місяців - для інвестиційних кредитів, а також на рефінансування заборгованості перед банками України
  • до 24 місяці - для поповнення обігових коштів

Розмір власного внеску за інвестиційними проектами

  • не менше 30% від вартості інвестиційного проекту для новоствореного бізнесу
  • не менше 20% від вартості інвестиційного проекту для діючого бізнесу

Комісії за оформлення кредиту

  • Разова комісія за надання кредиту - 0,5% від суми наданого кредиту
  • Комісія за операційні витрати - 0,5% від суми наданого кредиту
  • Комісія за надання гарантії Фонду - 0,5% річних від суми заборгованості за кредитом

Термін звернення для отримання
державної пітримки

  • до 60 місяців на інвестиційні цілі
  • протягом строку дії карантину або обмежувальних заходів та протягом 90 днів з дня його відміни на цілі: запобігання поширенню спалахів епідемії COVID -19 та рефінансування заборгованості за кредитами перед банками України

Базова процентна ставка

  • 3 m UIRID + 5% для діючого бізнесу
  • 3 m UIRID + 7% для новоствореного бізнесу
  • 3 m UIRID за посиланням: http://www.bank.gov.ua/files/UIRD.xls
  • Змінювальна з щоквартальним переглядом згідно індексу 3 m UIRD

 

Компенсаційна процентна ставка

Розмір компенсаційної процентної ставки за інвестиційними кредитами залежить від наступних умов:

Розмір річного доходу від господарської діяльності, млн.грн.

Від 0 до 50

Від 0 до 50

Від 50 до 100

Мінімальний приріст робочіх місць, працівників

2

0

0

Розмір компенсаційної процентної ставки, відсотків річних (щоквартальний перегляд)

5

7 (встановлюється на дату отримання кредиту)

9 (встановлюється на дату отримання кредиту)

Додаткові антикризові заходи. Здешевлення кредитів шляхом рефінансування існуючої заборгованості за діючими кредитами:

Річний дохід від господарської діяльності не перевищує суму

Еквівалент 10 млн. євро

Забезпечення збереження фонду оплати праці на рівні не менше

60% (порівняно із станом на 01.03.2020

Забезпечення збереження середньої чисельності працівників на рівні не менше

80% (порівняно із станом на 01.03.2020)

Проблемна заборгованність за кредитами в банках України

0% (порівняно із станом на 01.03.2020)

Розмір компенсаційної процентної ставки, відсотків річних

0% до 31.03.2021

Запобігання пандемії COVID-19 і подолання її наслідків.
 

Розмір річного доходу від господарської діяльності, млн. грн.

Від 0 до 100

Розмір компенсаційної процентної ставки, відсотків річних

3%

для інвестиційних проектів, пов’язаних з виробництвом лікарських засобів, медичних виробів, медичного обладнання, поповнення обігових коштів, рефінансування раніше виданих кредитів на вказані цілі

 

Найчастіші питання

ПИТАННЯ

Чи може надаватися кредит з відстроченням платежу?

ВІДПОВІДЬ:

Так, не більше 9 місяців на інвестиційні цілі або до 31.12.2020 року на рефінансування заборгованості за кредитами в банках України.

ПИТАННЯ

Чи потрібна застава для отримання кредиту?

ВІДПОВІДЬ

Так, нерухомість, автотранспорт, обладнання, порука власників, тощо. У разі недостатонього забезпечення для отримання кредиту, можна скористатися гарантією Фонду. Під час рефінансування гарантія фонду не передбачається

ПИТАННЯ

Як взяти участь у програмі?

ВІДПОВІДЬ:

Подати онлайн заявку та отримати консультацію щодо можливості участі у програмі за телефонами: 044 365 00 05 (06) або 056-742-81-04. 056-778-08-99.

 

 

Обмеженя щодо участі

  • Нерезиденти України
  • Фінансові компанії
  • Виробники, дистриб' ютери зброї, тютюна, алкогольних напоїв, обмін валют
  • Здача в оренду нерухомість, як основний вид діяльності
  • Банкрутство або бізнес, проти якого порушено справу про банкрутство, або в стадії припинення
  • Наявність заборгованості перед бюджетом, Пенсійним фондом України, фондами соціального страхування
  • Отримання державної допомоги, що перевищує 200 000 євро за останні три календарні роки

 

Від моменту старту Програми «Доступні кредити 5-7-9%» уповноважені банки видали 3238 позик на загальну суму в 7,813 мільярда гривень. З них 6,334 мільярда гривень були видані в якості рефінансування попередньо отриманих позик, 1,255 мільярда підприємці отримали на капітальні інвестиції та 223,87 мільйона гривень – на поповнення оборотних коштів.

Нагадаємо, позику в рамках Програми можна отримати в АТ «Ощадбанк», АБ «Укргазбанк», АТ КБ «ПриватБанк», АТ «Укрексімбанк», АТ АКБ «Банк Львів», ПАТ «ПУМБ», АТ «БАНК АЛЬЯНС», АТ «КРЕДОБАНК», ПАТ «БАНК ВОСТОК», АТ «Райффайзен Банк Аваль», АТ «ТАСКОМБАНК», АТ «Альфа-банк», АТ «КБ «ГЛОБУС», АТ «МЕГАБАНК», АТ «ПОЛІКОМБАНК», АТ «КРЕДІ АГРІКОЛЬ БАНК», а також, відповідно, КредитВест Банк та ОТП Банк.

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

«Нетиповий» вид діяльності в податковій накладній: чи є ризики?

Чим загрожує невідповідність кодів послуг, указаних у податковій накладній, кодам діяльності підприємства за КВЕД? Це «хіт»-запитання наших читачів. Чи не визнають у цьому випадку податківці операцію нереальною? Чи не буде це підставою для блокування податкових накладних? Давайте розбиратися.

Розпочнемо з юридичних моментів: чи має право суб’єкт господарювання взагалі здійснювати види діяльності, не вказані в ЄДР (Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців і громадських формувань)? Так, має. Адже згідно з ГКУ ( ч. 1 ст. 19, ст. 43 і 44) суб’єкт господарювання може здійснювати будь-які види підприємницької діяльності, окрім заборонених законом. Те ж саме сказано і в ЦКУ ( ст. 3). Єдине що треба врахувати – це то, що у ст. 91 ЦКУ вказано, що якщо окремий вид діяльності потребує дозволу (ліцензії), то юрособа має право здійснювати такий вид діяльності тільки після отримання спеціального дозволу (ліцензії).

Теж саме стусується і фізосіб-підприємців.

Тобто немає жодних законодавчих обмежень, щоб суб’єкт господарювання здійснював тільки ті види діяльності за КВЕД, які вказані в ЄДР . Виняток - діяльність, що ліцензується.

Знову ж таки, тут є декілька нюансів, про які не можна замовчувати.

1. Обережними потрібно бути платникам єдиного податку. Для них важливо, щоб вид діяльності був указаний у Реєстрі платників єдиного податку. Адже якщо єдиноподатник здійснить діяльність, не вказану в «єдиноподатному» Реєстрі, то з першого числа місяця, наступного за звітним періодом, у якому здійснений такий вид діяльності, йому доведеться самостійно покинути лави платників єдиного податку ( п.п. 7 п.п. 298.2.3 ПКУ). Якщо ви не виконаєте цієї вимоги, вашу реєстрацію як платника єдиного податку податковий орган анулює самостійно на підставі п. 299.10 ПКУ.

Вимога про перехід на загальну систему стосується абсолютно всіх платників єдиного податку груп 1 - 3.

Увага! Це важливо! А платники єдиного податку груп 1 і 2 повинні будуть ще й заплатити із цього доходу податок за ставкою 15% (П293.4 ПКУ).

2. Підприємці на загальній системі, декілька слів для вас! 

Юридичних наслідків від здійснення «непрофільного» виду діяльності теж немає. Але є податкові наслідки за «непрофільну» діяльність підприємця.

Якщо підприємець отримує інші доходи, ніж від здійснення підприємницької діяльності, в межах обраних ним видів такої діяльності, то вони обкладаються за правилами як для звичайних фізосіб ( п. 177.6 ПКУ). А вибір видів діяльності підприємець на загальній системі робить, якраз вносячи їх перелік до ЄДР.

Знову ж таки, податковий агент тут спантеличуватися правильним оподаткуванням відповідних виплат не повинен . Адже в «ПДФО/ВЗ-розрізі» він не зобов’язаний при виплаті доходу підприємцеві «звірятися» з його видами діяльності в ЄДР.

3. А ось у «ЄСВ-розрізі» податковим агентам, які виплачують винагороду фізособам-підприємцям за договорами на виконання робіт, надання послуг (оренда не в рахунок), потрібно бути напоготові. Не нараховувати ЄСВ на таку винагороду можна тільки в тому випадку, якщо виконані підприємцем роботи (надані послуги) відповідають видам діяльності, вказаним у ЄДР.

Майбутнє блокування податкової накладної. На сьогодні  є наказ Мінфіну з Критеріями оцінки ступеня ризиків, достатніх для призупинення реєстрації податкової накладної. З нього вже можна щось «вивудити».

Відразу скажемо, що такої самостійної підстави, як постачання послуги з коду, який не відповідає даним ЄДР, у цих Критеріях немає.

Підозри викличуть ті податкові накладні, у яких вказані коди УКТ ЗЕД / коди послуг, при постачанні яких у платника має бути дозвільний документ (ліцензія) на їх здійснення, але, за даними податківців, він відсутній.

Тому, наприклад, якщо у вас у податковій накладній стоїть код підакцизного товару або вид діяльності, що вимагає ліцензування, а у вас немає ліцензії на цей вид діяльності, це вже буде підставою для призупинення реєстрації податкової накладної.

Щоправда, тут залишається відкритим питання з «компенсаційними» платежами, тобто коли суб’єкт господарювання, по суті, є посередником і лише перевиставляє замовникові/покупцеві послуги третіх осіб У цьому випадку можна прив'язуватися до коду основної послуги з договору, у межах якої відбувається така «компенсація».

Також зазначимо, що «нетипове» постачання, наприклад, відсутність придбань відповідного товару/послуги, саме по собі не є єдиною підставою для призупинення реєстрації податкової накладної. А розглядається разом з іншими критеріями.

Тому невідповідність кодів послуг, указаних у податковій накладній, кодам діяльності підприємства за КВЕД (якщо не йдеться про вид діяльності, що ліцензується) сама по собі не може стати причиною блокування податкової накладної.

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

     Як підприємству додати  нові коди за КВЕД у разі зміни вектору розвитку свого бізнесу?

         У нинішніх умовах підприємства нерідко стикаються з необхідністю переглянути вектор розвитку свого бізнесу. Колишні види діяльності призупиняють і переходять на перспективніші нові. Як додати нові коди за КВЕД і при цьому дотриматися вимог чинного законодавства, ви дізнаєтеся прямо зараз.

Спочатку визначимося зі статутом. Якщо підприємство спочатку не планувало займатися певним видом діяльності, то цілком можливо, що він не внесений у статут і не зареєстрований у ЄДР.

Чи обов’язково в цьому випадку вносити зміни в статут? Питання дискусійне. Чи не виникне проблем з тим же виходом за межі «господарської компетенції (спеціальної правосуб’єктності)» зі ст. 207 ГКУ?

Зазначимо, що, по-перше, часто в статут додають можливість здійснення «інших видів діяльності, що не суперечать законодавству», що знімає всі питання. По-друге, ВГСУ свого часу в листі від 07.04.2008 р. № 01-8/211 указував на незастосовність ст. 207 ГКУ. По-третє, Пленум ВГСУ в листі від 29.05.2013 р. № 11 прямо зазначав:

«3.8. Цивільна правоздатність юридичної особи, за загальним правилом, є універсальною, тобто відповідна особа здатна мати такі ж громадянські права та обов’язки, як і фізична особа, крім тих, які за своєю природою можуть належати тільки людині (частина перша статті 91 ЦК України), а відтак, вправі вчиняти будь-які не заборонені законом правочини. Тому сама лише відсутність у статутних документах чи в положеннях, якими регулюється діяльність, зокрема, суб’єктів господарювання, записів щодо можливості здійснення ними певної діяльності та, відповідно, вчинення тих чи інших правочинів не тягне за собою визнання таких правочинів за їх участю недійсними. Винятки із зазначеного правила встановлюються законом».

Отже, у загальному випадку вносити зміни в статут буде не обов’язково. Знову ж таки, якщо це вид діяльності, що ліцензується, то без прямого зазначення відповідного виду діяльності в статуті з отриманням ліцензії можуть виникнути проблеми.

Чим загрожує невідповідність кодів послуг, зазначених у податковій накладній, кодам діяльності підприємства за КВЕД, і про ризики для платників єдиного податку, ви можете прочитати на нашому веб-сайті  у попередній статті «Нетиповий» вид діяльності в податковій накладній: чи є ризики?» 

А тепер про ЄДР. Інформація про види діяльності підприємства міститься в ЄДР (п.п. 11 ч. 2 ст. 9  Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 р. № 755-IV). Відповідно, якщо хочемо займатися видом діяльності, відсутнім у ЄДР, є формальний привід внести зміни в ЄДР.

Для цього потрібно пройти певну процедуру.

1. Прийняти рішення про зміну видів діяльності (КВЕД) на загальних зборах засновників (учасників). Це рішення оформляється протоколом.

Важливо! Підписи засновників (учасників) на протоколі мають бути нотаріально засвідчені.

2. Скласти заяву про держреєстрацію змін у відомості про юрособу, що містяться в ЄДР.

Форма № 3, затверджена наказом Мін’юсту від 18.11.2016 р. № 3268/5 (у редакції станом на 01.06.2020). Складнощів із заповненням форми № 3 виникнути не повинно. Головне пам’ятати:

- у розділі «Перелік змін» ставимо відмітку в полі 14 «Зміна видів економічної діяльності юридичної особи»;

- у відповідній таблиці включаємо/виключаємо тільки ті види діяльності, які хочемо додати/прибрати(ставимо відмітку в полі «Вкл.» або «Викл.»);

- кожну сторінку форми № 3 засвідчуємо підписом керівника підприємства.

3. Сплатити адміністративний збір - 0,3 прожиткових мінімуму для працездатних осіб (ст. 36 Закону № 755). Зверніть увагу! За держреєстрацію змін у відомості про юрособу на підставі документів, поданих в електронній формі, стягується 75 % адміністративного збору.

4. Подати держреєстраторові необхідний пакет документів (ч. 4 ст. 17 Закону № 755):

- заяву про держреєстрацію змін у відомості про юрособу, що містяться в ЄДР (форма № 3);

- примірник оригіналу (нотаріально засвідчену копію) рішення уповноваженого органу управління юрособи про зміни, які вносяться в ЄДР;

- документ про сплату адміністративного збору;

- примірник оригіналу (нотаріально засвідчену копію) документа, що засвідчує повноваження представника юрособи (у випадку якщо відомостей про такого представника немає в ЄДР).

Документи може подати особисто керівник чи уповноважена особа або їх можна надіслати поштою рекомендованим листом з описом вкладення або відправити в електронному вигляді.

5. Якщо документи в порядку, реєстратор протягом 24 годин (окрім вихідних і святкових днів) проводить держреєстрацію змін КВЕД, формує та оприлюднює на порталі електронних сервісів виписку.

6. У разі успішної держреєстрації змін КВЕД підприємство за бажанням може отримати виписку з ЄДР у паперовій формі з підписом і печаткою держреєстратора.

Перевірити відомості про юрособу (у тому числі про види діяльності) можна також безкоштовно на порталі електронних сервісів (https://kap.minjust.gov.ua/). Пошук інформації здійснюється за кодом ЄДРПОУ або найменуванням юрособи.

7. Щоб отримати оновлені відомості з ЄДРПОУ (з новими видами діяльності), потрібно в територіальне управління статистики подати відповідний запит, а також внести плату за надання відомостей з ЄДРПОУ.

Для отримання відомостей з ЄДР в електронній формі не потрібно відвідувати державного реєстратора та банківську установу.

Міністерство юстиції України запровадило он-лайн сервіс отримання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР). Скориставшись платіжною карткою міжнародних систем Visa/MasterCard, запитувач може сплатити за послугу та отримати інформацію з ЄДР. Плата за отримання відомостей з ЄДР спрямовується до Державного бюджету України.

Все, що необхідно зробити, це - ідентифікуватися, обрати вид запиту, внести критерії пошуку та здійснити оплату платіжною карткою.

Електронні документи мають таку ж юридичну силу, як і паперові. Автентичність кожного електронного документа підтверджується його номером, завдяки можливості повторного завантаження сформованого документа. Номер документа надається заявнику одразу після оплати та міститься на кожному аркуші документа.