На Дніпропетровщині з 2018 року діє Центр підтримки малого та середнього бізнесу. Він створений при обласній раді як підприємство, покликане надавати допомогу в розробці стратегії розвитку підприємницької діяльності в громадах області, сприяти створенню нових робочих місць та конкурентоспроможних продуктів, які матимуть успіх на внутрішньому і зовнішньому ринках України. Минулого року Центр перезавантажився, зібрав нову команду і стартував з новими проектами. Серед багатьох завдань, які ставить перед собою Центр на поточний рік, - це організаційна, фахова, фінансова підтримка інноваційних проектів суб’єктів малого та середнього бізнесу, а саме фермерських господарств.
Як зараз триває підтримка агробізнесу області? З цим запитанням «Фермер Придніпров’я» звернувся до начальниці відділу розвитку підприємництва КП «Центр підтримки малого та середнього бізнесу» ДОР Ольги Філь.
«Наша ціль – створити таку комунікаційну платформу для підприємців, де б вони могли знайти інформаційну підтримку для успішного розвитку свого бізнесу, іншими словами, підібрати під себе «вудочку» та віднайти місце, «де клює».
Звичайно, агробізнесу зараз важко, як і взагалі будь -якому бізнесу. Бути підприємцем ніби і неважко, але важко встигати за законодавчими змінами, податковими нововведеннями тощо. Підприємець – це така ж сама професія, якій треба навчатися. Хто не навчається, той рано чи пізно втрачає свій бізнес. Що стосується фермерського підприємництва, то багато хто з фермерів працюють по – старому, не враховують, що у нас змінюється не тільки геополітична обстановка в країні, а й кліматичні умови. І з цією проблемою варто звертатися до науковців. Але як? Тепер на підмогу приходимо ми. Організовуємо он-лайн зустрічі, конференції з фахівцями Дніпровського державного аграрно-економічного університету, інституту зернових культур НААН України ( м. Дніпро), консультуємося з експертами по фінансуванню та легалізації бізнесу або з його безпеки та репутації. Важливою складовою стратегії Центру на 2022 рік є надання допомоги в організації процесу підготовки документів на отримання сертифікатів форми EUR.1 на послуги і товари українського походження задля виходу їх на ринок країн ЄС.
Центр налагодив стосунки з різними організаціями та навчальними закладами і готовий організовувати форуми для аграрної бізнес-спільноти. Але у підприємців теж має бути бажання дивитися вперед, прослухати цикл лекцій, попрацювати на них. Яким чином все відбувається? Ми надсилаємо громадам області листи-запрошення, а вони вирішують, наскільки наші фахівці важливі для них.
От приміром, наприкінці минулого року ми за 2 місяці зробили таку пропозицію кільком громадам. І виїхали туди. На зустріч прийшли різні підприємці: і ті, що тримають кафе, і фермери. Але питання у всіх одне: «А що ви мені дасте? Дайте мені грошей, нащо мені ваші поради і консультації?»
А ми не банківська установа, якщо вам важливі гроші, йдіть до банку. Ви їх успішно проїсте і завтра будете сидіти без заробітку. Ви маєте знаходити нові обороти свого бізнесу, шукати собі партнерів, кооперуватися, пристосовуватися до нових умов ринку.
Як приклад наведу господарство Ягідна країна Berry Land.
Фермери вирощували екологічні чисті різні ягоди, а згодом на території зробили парк, туристичну локацію. На основі свого ж бізнесу відкрили новий. Тепер туристи купують вхідний квиток, цілий день смакують ягоди, знайомляться з їх вирощуванням, їздять на міні – тракторах, і на цих екскурсіях засновники заробляють кошти. Позитивний приклад, і я мрію, щоб таких господарств в нашому регіоні було більше. Або взяти хоча б кооператив «Пасічники» у Миколаївській громаді Синельниківського району. Молоді пасічники (у кожного своя пасіка) об’єдналися в кооператив, написали грант, на його кошти придбали обладнання з виготовлення унікального на сьогодні продукту крем-меду, сертифікували його, і постачають цю продукцію в супермаркети. До речі, крем-мед дуже поважають у Європі. І «Пасічники» намагатимуться вийти на нові ринки збуту.
Я вам скажу, що сьогодні бізнес націлений на особистість. Він розвивається під особистого клієнта. І це той напрямок, за яким треба вміти рухатись. Ми готові доносити цю інформацію, запрошувати аналітиків і допомагати з усіх питань. Бо . найближчим часом іде тенденція кооперації. Малим господарствам легше буде за таких умов починати свою роботу.
І для цього у нас є такі можливості об’єднувати підприємців у сільськогосподарській сфері в кластери. У Європі це популярний вид бізнесу. Бо представникам малого і середнього бізнесу це полегшить його ведення.
Часто люди, які мешкають в громадах, мають схожі бізнеси, і кооперація їм примножить статки.
Іще хочу поділитися своїми спостереженнями. Ми започаткували серію курсів, здебільшого, про те, як знайти ідею та перетворити її в успішний проект. Отож, із 10 слухачів нашого грудневого курсу працювали тільки 5 людей. А вони ж заплатили свої кошти! І ми за цей час отримали 5 прописаних проектів, один для Межівської громади. Там Людмила Кропив’янська ( із сектору культури) два роки навчалася, писала проекти і тепер створює туристичний центр, де надаватимуться послуги з харчування, проживання, проведення екскурсій, прокат велосипедів, наметів тощо. Тобто її центр єднає підприємців, які будуть надавати ці послуги.
Другий проект – Миколаївська громада. Там Інна Чорнокнижна розробила проект по переформатуванню старого дитячого табору. Вона прорахувала, як утримувати цей дитячий табір, яка територія буде здана в оренду, як залучити дітей не тільки з нашої області, а й інших.
Або Зелена садиба в Звонецькому, Солонянський район. Вчителька дніпропетровської школи купила хату в селі і хоче створити зелений бізнес, і в неї все вийде, я впевнена, її підтримують односельці і громада. Для тих, хто хоче мати продуктивний бізнес, нагадаю електроннну адресу центру: cpmsb2018@gmail.com
Звертайтеся, допоможемо!
Іще одне на завершення додам. Наша команда підписала меморандум про співробітництво з громадською школою бізнесу Львова. Ця школа має величезний практичний досвід, як виводити бізнес на нові обрії. Вони підготували для нашої області ексклюзивний курс. Дуже цікава програма, бо там є рекомендації, як почати бізнес, не маючи власних коштів. І я дуже б хотіла, щоб ми цей курс у травні запустили. Будемо брати осіб 25 - 30. Щоб вони його не просто прослухали, а й отримали якісну консультацію і корисну інформацію від фахівців. І пізніше слухачі курсу не залишаться один на один зі своїми подальшими проблемами. На базі нашого Центру буде сформована така платформа, де підприємці знаходитимуть відповіді на всі свої питання і пропозиції.
Джерело
Підписуйтесь на нашу офіційну сторінку у Фейсбуці та Інстаграм.